12 volt installatie

Van 230 naar 12 volt

De elektrische installatie aan boord is voor veel schippers in de pleziervaart een onbekend terrein. Dit geldt ook vaak voor de makelaar of bij een expert. Bij de aanschaf van een boot is de boordinstallatie al snel goed en wordt er verder weinig aandacht aan besteed. Een blik op bijvoorbeeld de nieuwe accu’s zorgt vaak al voor een veilig gevoel. Echter, de meeste 12 volt installaties zijn vaak niet goed zichtbaar en vaak weggewerkt achter een paneel of achter een schot. Dit geldt ook voor de walstroom aansluiting. We zien vaak dat de 230 volt installatie niet is gezekerd en voorzien is van een aardlekschakelaar.

Veiligheid aan boord

Vooral bij tweedehands schepen zien we vaak dat er door de jaren heen van alles is aangesloten op de installatie. Aftakkingen, doorgeroeste kroonstenen, loshangende bedrading en een grote wirwar aan bedrading. Het gevaar van een 12 volt gelijkspanning installatie is dat bij een kortsluiting een hoge stroom kan oplopen tot 800 Ampère, waardoor er brand aan boord kan ontstaan.

Refit boord installatie

Storing aan boord

Kroonstenen die verroest zijn geven de corrosie door aan de bedrading. De koperdraad is dan vaak beginnend zwart en half verkoold. Ook hier kunnen storingen optreden of kan de bedrading zelfs verder gaan smelten. Het is belangrijk dat de 12 volt installatie voldoet aan de (brand)veiligheid. Twijfelt u over de veiligheid van de boordinstallatie, heeft u ergens een storing en komt u er zelf niet helemaal uit, dan kunt u contact met ons opnemen. Eenmaal aan boord controleren we altijd de gehele installatie, ook de 230 volt installatie.

Brandgevaar door een defecte aardlekschakelaar
Deze 25 mm2 kabel is gedeeltelijk verbrand, veroorzaakt door een defecte zekering.